Мета: формувати основи моральної культури; вчити усвідомлювати свою і чужу поведінку; виховувати культуру взаємовідносин; тренувати учнів вмінню приміняти одержав знання в типових ь ситуаціях повсякденного життя і спілкування; організувати проведення ігор, тренінгів, які допомагають оволодіти правилами етикету.
Обладанння: м'яка іграшка «Серце»,малюнок метелика на квітці, схематичне зображення доброї і злої людини, сигнали світлофора, дві свічки.
Вислови, записані на дошці:
Ухиляйся від зла твори добро» (Святе письмо)
«Як хочете, щоб робили вам люди, так і ви робіть їм» (Святе письмо)
«Зовнішня краса втрачається з віком,
душевна краса безсмертна» ( Народна мудрість )
І. Організаційна частина.
1. Організація класу.
Усміхнімось сонечку: «Здрастуйте , золотаве!»
Усміхнімось один одному, поглянемо ласкаво.
Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла.
А ми гостям усміхнімось,побажаємо добра.
2. Бесіда:
- Сьогодні з вами будемо шукати красу.
- А що таке краса? Де можна її побачити?
- Так краса , це те , що подобається всім людям,
все прекрасне, що оточує людину і що викликав в неї радість.
3. Розгляд малюнка «Метелик на квітці».
- Чи знайшли ви на цій фотографії красу?
- В чому ви бачите красу метелика? А квітки?
- Отже, побачене викликає у вас захоплення красою?
4. Прослуховування казки «Краса душі»
-Я хочу прочитати вам казку про цю квітку і цього метелика,які викликали у вас захоплення красою.
-А чи не зміниться ваше бачення краси метелика і квітки після прослуховування казки, розкажете потім.
Краса душі
Сумно було квітці стояти цілий день на одній ніжці посеред клумби біля будинку. Але одного дня поблизу неї сів зовсім незнайомий Метелик. Він, напевно, прилетів із далекої країни, тому що таких красивих крил Квітка ще не бачила. Метелик також милувався пишністю квітки,і поки він відпочивав, Квітка стала скаржитись Метелику, як частенько їй буває сумно та самотньо.
І тоді Метелик зглянувся над самотньою Квіткою. Він вирішив не летіти далі, а оселитися поруч, щоб прилітати кожного дня до квітки і розповідати цікаві пригоди про ті місця, де він побував.
Тепер Метелик кожного ранку та кожного вечора прилітав до Квітки з новинами, а вона, відкривши пелюстки, радісно зустрічала свого нового друга.
Якось, коли Метелика не було поруч, до Квітки підійшов хлопчик і захотів її зірвати. Квітка затремтіла від жаху і попрохала не зривати її, а замість себе запропонувала піймати свого красивого друга. Хлопчик погодився і сходив додому за сачком. Коли повернувся, то сховався і став чекати Метелика. Невдовзі він з'явився у небі, Метелик кудись поспішав і пролітав поруч, але Квітка широко розкрила свої пелюстки і гукнула:
-Метелику! Лети скоріш до мене, я тебе давно чекаю, мені потрібно тобі щось
сказати!
Метелик радісно підлетів до Квітки і ... опинився у сачку. Він хотів вирватися, але у нього нічого не виходило. Він бився крилами, шукав шпаринку, але все було марно. Раптово йому вдалося втекти з полону. Він злетів і зверху побачив, що від удару сачка Квітка зломилась і лежала серед трави. Хлопчик пішов, а Метелик ще довго сидів поруч зі своєю зламаною і мовчазною подругою та гірко плакав:
- Це я винен, це через мене тебе зламали, пробач мені Квітко.
5. Бесіда після прослуховування казки:
- Змінилося чи не змінилося твоє бачення краси квітки і метелика?
- Хто з героїв казки був по-справжньому красивий. Чому?
- А як вчинила Квітка щодо Метелика?
II. Оголошення теми і мети виховної години.
-Сьогодні ми поговоримо з вами про красу людської душі, про те, як її розпізнавати, захистити від виявів безсердечності, жорстокі.
III. Робота над матеріалом.
1. Бесіда.
> Що таке душа?
> Чи можна описати зовнішній вигляд душі?
> У тлумачних словниках сказано, що душа - невидима субстанція, яка існує поза тілом людини. Це внутрішній, психічний світ, свідомість людини.
> Що важливіше : краса зовнішня чи краса душі?
> Що зробило Метелика по-справжньому красивим?
> А що зробило Квітку потворною?
'> Коли ми знайомимось з людиною, ми насамперед звертаємо увагу на її зовнішній вигляд. Це найперше, що кидається нам в очі: який має вигляд людина, як одягнена, яке в неї волосся, яка мова. Перше знайомство завжди поверхневе. Зовнішність людини - це її перше «я»
> Повторіть: «моє перше «я»— це моя зовнішність»
> Спілкуючись, ми глибше пізнаємо внутрішній світ людини, з’ясовуємо, яка людина: добра чи зла, щедра чи жадібна, скромна чи хвалькувата, користолюбна чи безкорислива, лагідна чи груба, чесна чи брехлива. І те, який внутрішній світ має людина, складає її друге «я». Це друге «я» і є душа людини.
> Повторіть: мій внутрішній світ - це моє друге «я», це моя душа.
> Народна мудрість говорить: ’’Зовнішня краса втрачається з віком, душевна краса безсмертна. Людина і в глибокій старості залишається красивою і в очах людей, і в Божих очах, якщо в неї красива душа.
> Які треба мати душевні якості або чесноти, щоб бути красивим душею.
2. Розгляд схематичного зображення людини з красивою думкою.
Погляньте на схематичне зображення людини з красивою душею.
А на що вона схожа? (на сонце)
« Якщо людина добру душу має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє.
Така людина сонечком горить!
^ Ось ці людські чесноти, які роблять людину душевно красивою:
чесність, ввічливість, турботливість, щедрість,милосердя,скромність, вдячність, працелюбність,слухняність, хоробрість.
3. Розгляд схематичного зображення людини вадами.
- Погляньте на схематичне зображення цієї людини. В її душі ось ці вади витіснили її чесноти і зробили людину душевно потворною.
В той час, як людські чесноти, ніби промінчики сонця, торкаючись землі, зігрівають її, несуть ближньому радість, мир, любов, людські вади, як стріли, несуть біль,смуток, образу.
Ось ці вороги людської душі, які роблять її не красивою, а потворною: брехня, лінощі, непослух, нетерплячість, нечемність, невдячність, байдужість, недбалість, жадібність, жорстокість, боягузтво, хвалькуватість.
- Яка вада зробила Квітку потворною.
4. Націлення учнів на самовдосконалення
- Яку душу ви хочете мати?
- Що для цього потрібно?
Висновок: Для цього потрібні зусилля людини: боротьба з недоліками, постійне самовдосконалення приведуть до успіху.
5. Проведення досліду із свічками.
- Діти, подивіться на ці дві свічки. Які вони? (однакові)
- Що я роблю із свічкою?(запалюю)
- Спалахнула свічечка
Ніжним полум’ям.
Підійди погрітися,
Кому холодно...
- Потримайте руки над полум'ям. Що відчуваєте?
-А чи буде користь від запаленої свічки , якщо ввечері вимкнуть електричне світло? У темряві ?(так)
- Потримайте руку над незапаленою свічкою. Що відчуваєте?(нічого)
- А чи буде користь від незапаленої свічки у темній кімнаті?
- Потушіть свічку. Якою вона тепер стала?
- Ось так і з людьми: якщо душа красива, серце наповнене любов’ю до всього— така людина, як палаюча свічка: біля неї всім добре, спокійно. Така людина своїми добрими справами приносить дуже багато користі іншим людям, довкіллю. Вона у всьому, що її оточує, бачить красу.
Якщо людина байдужа до всього, що її оточує, біля неї незатишно іншим, така людина не горить бажанням робити корисні справи на благо іншим, вона не бачить краси довкілля. Часто на таку людину кажуть «бездушна» - без душі.
- Яка свічка буде образом людини з гарячим серцем?
- А образом людини з холодним серцем?
6. Прослуховування оповідання В. Сухомлинського «Гаряче серце».
- Простежте за поведінкою двох людей і визначтесь, хто вам більше подобається?
Гаряче серце
Вузькою стежкою йшли двоє подорожніх. З одного боку стежки хлюпотіло море, а з іншого стояли сиві гори.
Ішли подорожні довго. Вони шукали красу. Один з них був Людиною з Гарячим Серцем, а інший - Людиною з Холодним Серцем. Людина з Гарячим Серцем поглянула на море, і її очі стали зачудованими і ласкавими.
Вона сказала:
- Яке воно сильне, могутнє і вічне - море!
А Людина з Холодним Серцем сказала:
- Так, багато води.
Підійшли перехожі до сірого каменя. У Людини з Гарячим Серцем радісно
спалахнули очі.
Дивись, яка чудова квітка! Так це ж і є краса, яку ми шукали!
Де ти бачиш квітку? - здивувалася Людина з Холодним Серцем. - Це ж сірий камінь. Ось і тріщина в ньому, а ось і пилюкою покритий він, камінь.
Так, камінь, але там, усередині - квітка троянди - заперечила Людина з Гарячим Серцем. - Потрібно добратися, звільнити її з кам’яного полону.
Людина з Гарячим Серцем багато днів довбала і різала сірий камінь. Людина з Холодним Серцем сиділа на березі, і з нудьгою дивилася на море.
Нарешті з-під уламків каменю з’явилася квітка дивовижної краси. Здавалося, весь світ навколо причаївся, вдивляючись у красу, яку звільнила людина з кам’яного полону. Навіть гори піднялися вище. Навіть хвилі морські затихли. І безкрає море стало, як дзеркало.
Тільки Людина з Холодним Серцем була байдужою. Вона доторкнулась пальцем до чудової квітки, попробувала нігтем і вимовила:
Так, міцний камінчик.
7. Бесіда:
> Чи здатна Людина з Холодним Серцем побачити красу? А чи здатна така людина створювати красу?
> Яка людина вам більше сподобалася?
Чому в людей буває «холодне серце» ?
8.«Добра сороканіжка»
- А зараз пограємо у гру «Добра сороканіжка». Я буду головою доброї сороканіжки, а ви - її ніжками. Коли я називаю якусь людську чесноту, до мене біжить той учень, у якого на парті знаходиться напис даної чесноти. Він приєднується до голови сороканіжки, обхопивши її руками за талію. Далі я називаю інші чесноти і ви за викликом вибігаєте і приєднуєтесь до тіла сороканіжки.
- А тепер під веселу пісеньку «Найвищий талант» наша добра сороканіжка всіма своїми ніжками виконає танок.(Під музичний супровід учні рухаються по класу, а потім утворюють коло,продовжуючи рухатись то в одному, то в іншому напрямку).(Написи : «милосердя», «турботливість», «ввічливість», «скромність», «щедрість», «працелюбність», «чесність», «хоробрість»)
9.Гра «Добре серце»
- Наша сороканіжка має добре серце. Передаючи серце по колу, ви повинні пояснити ту людську чесноту, якою в даний час володієте (маєте напис ).
- Вручаю «серце» учневі. Він передасть його далі по колу після того, як пояснить, що таке «милосердя» і т. д. (Таким чином проводиться уточнення розуміння дітьми даних чеснот).
- А зараз проведемо ще одну гру «Світлофор».
3. Гра « Якщо ти добра людина, то повинен…»
- Чи хочете ви діти, бути добрими людьми?
- Зараз ми перевіримо, наскільки добре ви засвоїли правила, за якими повинна жити людина.
Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні – то нічого не робите.
- Обманювати.
- Допомагати друзям в біді.
- Сваритися.
- Галасувати, коли хтось відпочиває.
- Хвалитися.
- Добре вчитися, багато читати.
- Красти.
- Берегти рідну природу та охороняти її.
- Не слухати батьків.
- Ділитися тим, що в тебе є.
- Бути стриманим, вихованим.
- Ображати інших.
- Насміхатися з чужого горя.
- Спати на уроках.
V. Підсумок.
1. -А тепер прийшов час зосередитись на собі, заглянути у свою душу і за допомогою ось цього аркуша - опитувальника перевірити себе: які людські чесноти у вас уже сформувались, а яких іще немає.
На аркуші, який ви отримали, написані чесноти
Чесність бережливість
Працелюбність щедрість
Слухняність хоробрість
Ввічливість скромність
Турботливість милосердя
Вихованість доброзичливість
Зліва від записаних слів є кружечок, якщо ви впевнені, що у вас є дана чеснота, зафарбовуйте кружечок зеленим кольором, немає - червоним, не зовсім впевнений - жовтим.
Цей аркуш допоможе вам у вашому самовдосконаленні, боротьбі з недоліками, щоб виплекати в собі красиву душу.
- Як мама доглядає рослини на грядці, щоб потім одержати багатий урожай?
- Ось так і людина повинна плекати свою душу: вчасно помічати, коли в душі «виростають» вади і позбуватися їх, прикладаючи до цього зусилля.
2. Врятує світ краса
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла,- людина вже не та.
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожитии
У царстві справедливості й добра.
Комментариев нет:
Отправить комментарий